Stout is the New Black

Black Velvet
Black Velveteen
Black and Tan 


Idag är det de svarta drinkarnas dag. Alla dessa innehåller stout som är en mörk ale (=överjäst öl).

Drinkarna

Och nu till det vi väntat på drinkrecepten och själva testningen!

Samtliga drinkar ska byggas och nu har inte jag speciellt flashiga mixredskap hemma och de får röras med vanlig sked försiktigt eftersom de alla innehåller kolsyra.

Black Velvet

Black Velvet

  • 14 cl champagne
  • 4 cl stout
Man kan ha lika mycket stout som champagne – det var så de första recepten såg ut. Nej, man behöver inte ha Guinness.

Serveras i ett champagneglas.

Hur är Black Velvet?

Från vinprovaren jag hade med mig: ”Häftig!” Med detta recept får du en ganska svag Black Velvet och det blir som en god champagne med fyllighet och ”någonting mer”. Jag tänker att jag förstår namnet ”Velvet” i det här sammanhanget. Sammet är fint  men har också något stökigt över sig när den täta, korta luggen ligger huller om buller.

Ingredienser jag valde:

St Peter's Cream Stout (1671)
Palmer & Co Brut (7372)

Black Velveteen

Black Velveteen

  • 25 cl cider
  • 25 cl stout
Serveras i ett porterglas.

Hur är Black Velveteen?

Black Velveteen har en mer komplex smak. Kanske för att den består av två lika stora delar av olika typer av drycker. Den är söt även om jag använde den torraste cidern vilket jag i nuläget inte ångrar. Den smakar choklad från stouten och ändå friskt av äpple från cidern. Det är ändå ganska stor skillnad på Velvet och Velveeten vilket i och för sig skulle kunna ha med andelarna att göra. Men en Velveeten är mer söt och komplex än vad en Velvet är. Det verkar som den är mindre drickbar även om den är god. Jag har svårt att placera den. Är man ett fan av stouten tror jag att man hellre dricker den ren och gillar man inte stout tror jag inte en Black Velveeten är till fördel för den. Svår målgrupp men helt klart värd att prova!

Ingredienser jag valde:

St Peter's Cream Stout (1671)
Kiviks Ekologisk Äppelcider (1814)

Black & Tan

Black & Tan

  • 20 cl amber ale
  • 20 cl stout
Här måste man hälla ner amber alen först I glaset om man vill ha lager-effekten. Därefter häller man stouten försiktigt, gärna mot ett redskap så att strålen inte förstör det undre lagret (något jag misslyckades totalt med).

Denna serverar jag i ett aleglas.

Hur är Black & Tan?

Gillar man öl gillar man Black and Tan! Det är en mycket lättare stout med allt det goda från stouten. Den hade nog blivit utomordentligt tråkig med en vanlig lager så en amber ale är perfekt. B&T är ingen match för den som dricker det mesta inom ölvärlden. Den är heller inte överdriven svår att klunka upp om en hel stout är för mycket. Jag har inget att invända.

Ingredienser jag valde:

St Peter's Cream Stout (1671)
Red Kite (1683)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)