Jelly Shots

Banana Daiquiri Jelly Shot
Margarita Jelly Shot
Whiskey Sour Jelly Shot


Jahopp. Dags för ännu en spännande drinkkväll. Kvällens tema är Jelly! Tydligen ska dessa drinkar ha varit en hipp grej på 80-talet men de uppfanns tidigare än så. Drinkarna ska bli bättre om de får stå över natten i kylen men detta är inte något jag har gjort. Ett par timmar fick räcka för min del.

Drinkarna

Ett tips är att låta drinken stelna i silikonformar. När det är klart pluppar man ut drinken i ett cocktailglas och får på så sätt en rolig och barnsligare drink. Eller så serverar man dem som snittar. Margaritan är den enda jag har haft färg i de andra har en gul färg naturligt, Daiquirin mer åt det orangea hållet. Margaritan blir vit/transparent utan färg. Serveras på pinne eller i glas med gaffel. De smälter i munnen.

Banana Daiquiri Jelly Shot

  • 3 cl limejuice
  • 3 cl sockerlag
  • 3 cl vatten
  • 7,5 ml gelatin
  • 9 cl rom
  • 9 cl crème de banane
Blanda limejuice, sockerlag och vatten i ett glas och blanda sedan i gelatin. Mikra på högsta effekt i 30 sekunder. Blanda ordentligt. Blanda i rom, bananlikör och eventuellt färg. Häll upp i formar och låt stå i kylen.

Hur är Banana Daiquiri Jenny Shot?

När drinkarna stod i kylen och stelnade kunde man känna doften av söt banan varje gång man öppnade.Den här känns mer crazy än de andra av någon anledning, kanske för att det är banansmak och den är så ovuxen på något sätt - passar bra in på 80-talet. Och det är sååå sött! Det är hur sliskigt som helst och sedan känner man alkoholen komma. Men den är kul. Haha.
Produkterna jag valde:
Plantation Grande Reserve Barbados (10310)
Bols Crème de Banana (613)

Margarita Jelly Shot

  • 3 cl limejuice
  • 3 cl sockerlag
  • 3 cl vatten
  • 7,5 ml gelatin
  • 9 cl vit tequila
  • 6 cl triple sec
Blanda limejuice, sockerlag och vatten i ett glas och blanda sedan i gelatin. Mikra på högsta effekt i 30 sekunder. Blanda ordentligt. Blanda i tequila, triple sec och eventuellt färg. Häll upp i formar och låt stå i kylen.

Hur är Margarita Jelly Shot?

Jag är supernöjd med färgen jag fick till. Den är fint grön utan att bli skrikig och det gör att den ser smaklig ut. Men huä! Den här har mycket lukt och smak från tequilan och tydligen var det inte min grej. Gott med lime och triple sec dock. Nä, det blir bara en tugga för min del. Gillar man tequila - ja, då är den god. Men jag hoppas verkligen att det finns tequila som fungerar bättre smakmässigt.

Produkterna jag valde:

De Kuyper Triple Sec (763)
Sierra Tequila Silver (307)

Whiskey Sour Jelly Shot

  • 6 cl citronjuice
  • 3 cl sockerlag
  • 3 cl vatten
  • 7,5 ml gelatin
  • 12 cl whiskey
Blanda citronjuice, sockerlag och vatten i ett glas och blanda sedan i gelatin. Mikra på högsta effekt i 30 sekunder. Blanda ordentligt. Blanda i whiskey och eventuellt färg. Häll upp i formar och låt stå i kylen.

Hur är Whiskey Sour Jelly Shot?

Den här tycker jag var den som verkade mest tilltalande men det är säkert för att de andra blir mer... psykedeliska... eller hur jag ska beskriva det. Det finns ett litet, litet hopp om elegans i och med whiskeyn och det är säkert därför. Jag gillade den är bäst. Den smakar mycket citron och lite whiskey och den är ganska sur. Drick den inte efter Daiquirin för det skär sig ordentligt.

Produkterna jag valde:

Bushmills (410)



Alla är väldigt speciella i och med sin jelly-konsistens. Man fattar vilken tidsepok de kommer ifrån. Funkar på ett cocktailparty för de är ganska roliga måste jag erkänna även om de inte var fantastiska smakmässigt. Det blir partystämning direkt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)