Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Caipirinha
Caipiroska



Jag är så taggad på dessa muddlade drinkar! Jag längtar så till nästa provning ännu mer egentligen men en sak i taget. Ikväll blir det två drinkar med lime. De är lika varandra på så sätt att de skiljer sig med vilken sprit man använder.

Muddlade drinkar är drinkar där ingredienserna först ska muddlas. Muddlar gör man med en muddlare (se längst ner) så att fruktsaften pressas ur.

Drinkarna

Caipirinha

Caipirinha (kajpirinya) är en brasilansk drink som går att variera med olika slags rom och citrus. Nu är jag inte så bra på restauranger världen över men gamle gary reagen skriver i sin bok att den har serverats på Vouge Bistro Bar väldigt länge.
  • 4-6 limeklyftor
  • 1 tsk socker
  • 9 cl cachaça
Muddla lime och socker i ett old-fashionglas. Lägg i is och cachaça. Blanda.

Hur är Caipirinha?

Nej, det kanske inte är så stor skillnad på framställlningen av rom och cachaça men smakmässigt är det ganska stor skillnad. Det smakar mycket mer om cachaça än annan sprit. Det är ganska lik tequila faktiskt, både lukt och smak. Caipirinha är en smakstark drink med mycket alkoholsmak men limen och sockret är gott till cachaça. Dessutom är den iskall och frisk. Den är god om man vänjer sig med cachaça som jag nu tänker göra! Jag kommer börja gilla den. Kom jag över whiskey och började uppskatta alla spritsorter rena då kan jag även lyckas med cachaça. För tequilaälskaren!

Produkter jag använde:

Cachaça 51 (70177)

Caipiroska

  • 4-6 limeklyftor
  • 1 tsk socker
  • 9 cl vodka
Muddla lime och socker i ett old-fashionglas. Lägg i is och vodka. Blanda.

Hur är Caipiroska?

Ja, för den mesige, fjantige icke-tequilaälskaren som heller inte är förtjust i Caipirinha eller cachaça så finns givetvis en kusin med vodka som ersättare. Behöver jag skriva att den inte smakar cachaça och på så vis inte är likadan i smaken. Caipiroska är inte alls lite yvig som Caipirinha. Den smakar vad den är; kallt, vodka, surt och lite sött. God också men tråkigare och går lättare ner.

Produkter jag använde:

Bols Vodka (29)





Muddlare i en pre-Caipirinha

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)