Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)

Bloody Mary
Bloody Caesar



Bullshot
Bloody Bull



Det blir samma grej igen: två helger på raken med samma typ av drinkar men den här gången är jag verkligen nervös. Jag gillar inte tomat och nu så hade jag planerat att prova 6 olika så kallade Snappers, varav 5 innehåller någon form av tomat. Japp, rätt gissat det är Bloody Mary och liknande drinkar som står på schemat. Snappers är alltså drinkar med "matiga" ingredienser. Jag har inte ens varit i närheten av någon av dessa drinkar. Från början trodde jag att Bloody Mary var rätt och slätt tomatjuice blandat med vodka och en malplacerad selleristjälk rätt i glaset. Det var i alla fall så jag fick det förklarat för mig och jag bestämde mig där och då att detta var inget för mig. Men nu står jag här med alla ingredienser framför mig och shakern i beredskap!

Det kommer bli en blodig kväll:

Drinkarna

Dessa drinkar ska skakas och de hälls sedan upp i collinsglas, vilket är typ samma som highball fast med lite större volym. Glasen jag hittills kallat för highball är egentligen collins men det är mer vanligt att man benämner alla dessa som highball och ingen vet vad tusan ett collinsglas är. Jag kallar alltså samma glas för highball och collins men det är ju upp till en själv hur många glas man klarar av att förvara hemma. Men där har ni alltså skillnaden; highball är mindre än collins men var gränsen går, det vet ingen.

Recepten nedan är mycket lika. Skillnaden på dem är i stort sett nång enstaka ingrediens. Men om jag utgår ifrån att Bloody Mary är originalet, innehåller de andra tre någon form av buljong. Bloody Caesar har skaldjursbuljon och de två tjurarna köttbuljong. Bullshot har är utan tomatjuice och pepparrot.

Bloody Mary

Det här är en ganska viktig drink. Den är rätt gammal, även om den tack vare Smirnoff fick ett uppsving under 50-talet kan man spåra tillbaka den till 20-talet. Den är alltså snart hundra år gammal vilket, för mig. gör att den får en helt annan image än vad jag först tyckte. Det är alltså en gammal goding, en klassiker, starkt kopplad till Red Snapper (kommer i nästa inlägg) som var samma drink. Den står ut bland alla andra drinkrecept och har en självklar plats i baren.

gary regan (ja, liten bokstav) säger sig inte vara något fan av dessa drinkar på grund av den tjocka tomatjuicen (jo , jag tackar, ja) men tycker att citron funkar bättre än lime till tomatjuice.
  • 6 cl vodka
  • 12 cl tomatjuice
  • citronsaft
  • svartpeppar
  • salt
  • puréad pepparrot
  • Worcestershiresås
  • Het sås
Garnera med en citronklyfta och icke att förglömma: en selleristjälk!

Hur är Bloody Mary?

Eeeww... Detta var inte min grej. Den blev ganska stark och man måste vara ganska försiktig med saltet. På ett ungefär använde jag 1 cl citronsaft, 1 krm svartpeppar, lite för mycket salt - kanske 0,5 krm men jag hade kunnat skippa det helt, 1 cm pepparrot från tub, 1 cl Worcestershiresås och 6 droppar tabascosås. Jag hade velat ha mer smak av sellerin i drinken men låter man den stå ett tag kommer den kanske ta lite mer smak. Jag är verkligen glad över att ha testat en Bloody Mary. Man kanske kan lära sig dricka den eller experimentera lite mer med receptet för att den ska passa en själv.

Produkt jag valde:

Bols Vodka (29)

Bloody Caesar

Originalreceptet innehåller "clam juice", alltså någon form av musselbuljong. Det finns inte tillräckligt tillgängligt här i Sverige och jag ersatte då det med skaldjursbuljong.
  • 6 cl vodka
  • 6 cl tomatjuice
  • 6 cl skaldjursbuljong
  • citronsaft
  • svartpeppar
  • salt
  • puréad pepparrot
  • Worcestershiresås
  • Het sås
Garnera med en citronklyfta och selleristjälk.

Hur är Bloody Caesar?

Till skillnad från Bloody Maryn har Bloody Ceasar lite mindre tomatjuice som ersätts av skaldjursfond. Den är mycket lik Bloody Maryn MEN den här gillade jag lite mer ändå. Jag rekommenderar att skippa saltet helt och hållet och kanske även dra ner på skaldjursfonden. Otroligt salt men den går att snygga till och har potential.

Produkt jag valde:

Bols Vodka (29)

Bullshot

  • 6 cl vodka
  • 12 cl köttbuljong
  • citronsaft
  • svartpeppar
  • salt
  • Worcestershiresås
  • Het sås
Garnera med en citronklyfta och selleristjälk.

Hur är Bullshot?

Jag tyckte att Bullshot är den godaste av alla dessa. Fast jag väljer ju hellre en annan drink. Eller vatten. Eller går törstig. Tomatjuicen är inte med här och man känner tydligt smaken av buljong som är helt okej fast den är iskall. Sedan finns en annan smak som bara tar över och gör allt ogott. Kanske är det Worcestershiresåsen eller tabascon. Jag ångrar lite att jag inte valde någon form av chillisås istället.

Produkt jag valde:

Bols Vodka (29)

Bloody Bull

  • 6 cl vodka
  • 6 cl tomatjuice
  • 6 cl köttbuljong
  • citronsaft
  • svartpeppar
  • salt
  • puréad pepparrot
  • Worcestershiresås
  • Het sås
Garnera med en citronklyfta och selleristjälk.

Hur är Bloody Bull?

Bloody Bull är lika hemsk som de andra. Det är mycket smak som på något sätt inte känns som att det ska vara kallt. Jag vet inte riktigt vad det är i alla dessa drinkar men jag tror att jag mer och mer lutar mot att det är tabascon. Det är inte det ätt det blir starkt, det är själva smaken. Typ umami.

Produkt jag valde:

Bols Vodka (29)





Jag hoppas att de nästa drinkarna blir bättre och att jag kanske kan göra min egna Bloody/Bull som åtminstone går att dricka. De blev ju i alla fall snygga. Tycker ni inte?

Tack och hej,
typ nykter, yey!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt