New England Highballs 1 (Tranbärsjuice)

Cape Codder
Sea Breeze
Bay Breeze



Lite enklare drinkar jämfört med förra gången (och förhoppningsvis drickbara). Det kommer två inlägg i rad med dessa typer av drinkar. De kallas New England Highballs. Highball är glaset de serveras i och det ska innehålla en spritdryck och ett groggvirke. I detta fall måste ett av groggvirkena vara tranbärsjuice för att det ska kallas New England.

Drinkarna

Ja, jag VET att jag ska ha mer is i glaset. Men min frys räcker helt enkelt inte till och därför ser glasen bara halvfulla ut. Man fyller givetvis på glasen med is till toppen innan man häller i alla drinkingredienser. Men lever man med en halvfrys, så gör man.

Detta är ju helt klart sommardrinkar. Det passar sig bra i 20 grader Celsius som det just nu är hos mig trots höstregnet.

Cape Codder

  • 6 cl vodka
  • 9 cl tranbärsjuice
Serveras i ett highballglas.

Hur är Cape Codder?

Mmm! Mumma! Detta är den enklaste av alla New England Highballs men den är så god ändå. Tranbärsjuicen gifter sig bra med vodkan och det blir en söt och svalkande drink där vodkan inte tar över allt för mycket.

Produkter jag valde:

Bacardi Carta Blanca (559)

Sea Breeze

  • 6 cl vodka
  • 4,5 cl tranbärsjuice
  • 4,5 cl grapefruktjuice
Serveras i ett highballglas.

Hur är Sea Breeze?

Sea Breeze får, jämfört med Cape Coddern en mer besk ton i och med grapefruktsjuicen men den är lika god ändå och ändå ganska lik Cape Coddern. I och med den här beskan kommer också alkoholsmaken fram mer om man nu gillar det. Sea Breeze är min favorit bland dessa tre. Jag pluppade ner min limeklyfta i drinken och där gjorde den sig bättre än att sitta som en trofé bredvid vätskan.

Produkter jag valde:

Bols Vodka (29)

Bay Breeze

  • 6 cl ljus rom
  • 4,5 cl tranbärsjuice
  • 4,5 cl ananasjuice
En del använder vodka istället för rom men med rom ska den bli bättre. Serveras i ett highballglas.

Hur är Bay Breeze?

Bay Breeze står ut från de två första eftersom ananasjuicen gör den mycket mer söt. Och jag tror också att romen har ett finger med i spelet dessutom. Mer åt det sliskiga hållet blir det alltid så fort man blandar i något väldigt sött som inte vägs upp med något beskt eller starkt tycker jag men gillar man söta drinkar är Bay Breeze oslagbar. En limeklyfta som får flyta runt i en Bay Breeze gör den mer rund i smaken. Jag tror på det här med rom vs. vodka. Det är mycket möjligt att vodkan blivit för skarp. Rom blandat med ananasjuice får mig att tänka på en Piña Colada med sand mellan tårna.

Produkter jag valde:

Bacardi Carta Blanca (559)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)