International Coffees 1

Irish Coffee
New Orleans Coffee
Gaelic CoffeeYey!



Nu när höstmörkret har kommit, det är mörkt ute, man är trött och har ännu inte hittat julkänslan tyckte jag att det passade bra att börja testa mig igenom kaffedrinkar helgerna framöver. Äntligen är det dags för Internationella Kaffedrinkar. Vi börjar på Irland förstås och tar oss till platser i Europa för att om några helger avsluta resan på andra sidan Atlanten.

Drinkarna

I recepten nedan valde jag att använda 2 tsk av varje sötning (sockerlag/absint/Drambuie). Jag tyckte det blev bra balans i drinken med den mängden.

Irish Coffee

  • 6 cl Irish whiskey
  • 12-15 cl hett kaffe
  • sockerlag efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Irish Coffee?

Irish Coffee är väldigt lik en vanlig kaffe med mjölk. Den är söt och kaffig med en liten skvätt whiskey i bakgrunden som är där för att bryta av. Jämför man med de andra spelar kaffet en betydande roll i drinken - den är som en bas mot de övriga smakerna. Det är inte samma sak med de andra två - där står whiskyn för basen. Kaffet finns men det är inte alls lika genombrytande. Söt och god drink och det finns helt klart en anledning till varför just IC:n blivit så populär - den är enkel att göra som en avec efter en hemmamiddag med en dålig efterrätt. Ta inte för lite whisky och för mycket sötma - välj en annan drink istället. Det handlar om balans och det är så lätt att förstöra en bra drink med fel mängdförhållanden. Använd en whiskey du tycker om men testa inte med en rökig först - det slår igenom och det blir svårt att få en bra balans mellan sötma och rökighet - välj någon av de andra Kaffedrinkarna om du vill ha en mer rejäl whiskey.

Produkter jag använde:

Jameson (498)

New Orleans Coffee

I originalreceptet står det Herbsaint istället för absint. Hersaint är en typ av likör som ska efterlikna absint eftersom det är olagligt i vissa länder. Därför slog jag till på vanlig absint eftersom jag ändå hade möjlighet till det.
  • 6 cl Rågwhiskey
  • 12-15 cl hett kaffe
  • absint efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Orleans Coffee?

Den här är väldigt häftig. Jag trodde att det skulle smaka mer sliskig pernod men den blir mer som örtigt bröd och kanske lite åt det juliga hållet till och med. Den är inte lika söt som de andra eftersom absinten inte är så söt i sig men det FINNS absolut sötma i kaffet. Välbalanserad och god. Den får en liten hint av lakrits som mest kommer i doften och inte så mycket i själva smaken då whiskyn tar över lite mer. Mer absint skulle förstöra drinken.

Produkter jag använde:

Bulleit Rye (495)
Harlequin Absinthe (84181)

Gaelic Coffee

  • 6 cl Scotch
  • 12-15 cl hett kaffe
  • Drambuie efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Gaelic Coffee?

Det finns en liten hint av smörkola i doften som bara är så himla god. Jag skulle nöja mig med att bara lukta på drinken. Lite mer sötma hade inte gjort något om man skulle gilla det. Whiskyn tar inte över för mycket - det är inte som rågwhiskyn som verkligen behöver en stark smaksättare som absint - den är smakrik men mjuk och passar bra med Dramubiens konditorismak. Gott med variation till en vanlig IC.

Produkter jag använde:

Highland Park 12 Years (531)
Drambuie (700)






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)