Mint Julep

Mint Julep
Mint Julep No. 2



Sista paret Juleps! Jag är verkligen glad över att jag hittade denna drinkfamilj och jag trodde inte att de skulle vara så uppskattade som de var. Jag är nästan lite ledsen över att detta tema är över!

Drinkarna

Först och främst ska jag berätta om en slags sockerlag jag ordnade med igår för att kunna använda i drinkarna idag. Men man kan använda vanlig sockerlag (som står i recepten nedan). Eftersom det inte var mycket mynta i själva drinken mer är garnerigen valde jag att tillverka denna sockerlagsvariant.

Mynta-sockerlag

  • 1 dl socker
  • 1 dl vatten
  • 2 dl löst packade myntablad
Lägg allt i en kastrull och sätt på plattan. Rör om samtidigt. När det börjar ryka och när myntabladen börjar skrumpna ihop läggs ett lock på kastrullen och plattan stängs av. Låt kastrullen stå kvar i 5 minuter och dra sedan av plattan. Låt det svalna till rumstemperatur (ca. 1 timme).

Mint Julep

  • 9 cl bourbon
  • 3-6 cl sockerlag
Fyll 2/3-delar av ett colinsglas med finkrossad is. Häll i bourbon och sockerlag och rör om i 10-20 sekunder. Lägg i mer is och rör om så att ett tunt lager is på utsidan av glaset bildas. Lägg i ännu mer is så att glaset blir överfullt (hoppas jag la i så mycket is i frysen). Garnera med 5-6 st myntakvistar och släng i ett sugrör.

Hur är Mint Julep?

Det är mycket smak av bourbon och myntan hållet sig lite i bakgrunden. Jag använde mig av den större mängden sockerlag och på så sätt blev den så klart sötare. Jag tycker det var god och annorlunda mot de andra julepsen jag testat hittills som var mer läskande och fräscha. Den är har en tydlig smak av whiskey men det är gott. Den är väldigt smakrik men jag hade velat ha lite mer myntasmak (nu när jag blivit helt galen i det!). Den är inte lika grön heller och den känns inte lika kall (ja, jag vet att det är en konstig sak att säga när allt är is) på grund av fatsmaken från whiskeyn. Jag är förstår varför man använder bourbon - en rökig whiskey hade blivit helt fel oavsett om man gillar det eller inte.

Produkter jag valde:

Maker's Mark (558)

Mint Julep No. 2

  • 4,5 cl brandy
  • 4,5 cl peach brandy
  • 3-6 cl sockerlag
Fyll 2/3-delar av ett colinsglas med finkrossad is. Häll i brandy, peach brandy och sockerlag och rör om i 10-20 sekunder. Lägg i mer is och rör om så att ett tunt lager is på utsidan av glaset bildas. Lägg i ännu mer is så att glaset blir överfullt (hoppas jag la i så mycket is i frysen). Garnera med 5-6 st myntakvistar samt en annansstång och släng i ett sugrör.

Hur är Mint Julep No. 2?

Mmmm! Det är inte underskattat med persika i drinkar, absolut inte. Det är mycket smak av persika och den är väldigt söt. Jag tog den större mängden sockerlag men jag rekommenderar att använda den mindre mängden. Den är god men samma sak kan jag känna här - det är för lite myntasmak men man känner den mer i den här drinken än i original Mint Julep. Den är inte heller lika "kall" som de andra julepsen men den är ändå god. Lite för söt men nice!

Produkter jag valde:

St Rémy (374)
Merlet Crème de Pêche (86267)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)