Cobblers - med frukt

Bourbon Peach Cobbler
Brandy Cobbler
Jamican Cobbler



Cobbler var från början sockrad vin eller sprit i ett vinglas fyllt med is och med frukt som garnering. Idag kan frukter, fruktjuicer eller fruktlikörer användas istället för socker men med samma garnering och bas. De ger utrymme för experiment med smaker, spriter och frukter.

Drinkarna

Bourbon Peach Cobbler

  • 9 cl bourbon
  • 3 cl persikolikör
  • frukt efter säsongen
Servera i ett vinglas med is.

Hur är Bourbon Peach Cobbler?

Fruktig med mycket smak av alkohol och bourbon. Frukten passar verkligen in. Det är verkligen en fruktig drink. Jag tror också att vinglaset stänger in mycket av doften och det är det som gör att man även får med smaken genom näsan. Det är en stark drink men den är god och smakrik och rund.

Produkter jag använde:

Maker's Mark (558)
Bols Peach (70252)

Brandy Cobbler

  • 9 cl brandy
  • 3 cl sockerlag
  • frukt efter säsong
Servera i ett vinglas med is.

Hur är Brandy Cobbler?

Jag trodde att Brandy Cobbler skulle vara tråkigare än vad den var eftersom det bara är brandy tillsammans med socker. Den har en mer skarp sötma på grund av att det är sockerlag i den men den här gången tycker jag faktiskt inte att den blir för sötsliskig och spritig. Den mycket söta smaken passar bra med brandyn och frukten. Tror inte det skulle göra så mycket om frukten var mer inblandad i drinken.

Produkter jag använde:

St-Rémy (374)

Jamican Cobbler

  • 9 cl mörk rom
  • 3 cl Tia Maria
  • frukt efter säsong (hallon och blåbär kommer passa väldigt bra)
Servera i ett vinglas med is.

Hur är Jamican Cobbler?

Den här är ju så spännande med tanke på Tia Marian! Kaffelikör med frukt liksom!
Det är så mycket smak och så komplext. Nötig, bränt, kaffeböna, frukt, sötma och karaktären från romen tillsammans med syrlig fruktighet. Så udda men så häftig! Stark, söt och besk! Riktigt härlig drink. Det blir min favorit ikväll!

Produkter jag använde:

Plantation Grande Reserve Barbados (10310)
Tia Maria (715)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)