WOF - Whiskey old fashioned (Muddlade drinkar 2)

Whiskey Old-Fashioned
Whiskey Old-Fashioned (Frukt)
Whiskey Old-Fashioned (Persika)



Äntligen!
Whiskey old-fashioned (behöver jag ens förklara vad det är för drink) är ju en elegant klassiker från 1800-talet. En del blandar tydligen i vatten eller club soda i men eftersom inte reagan gör det, gör inte jag heller det. Det går också att spekulera i om man ska muddla frukten eller bara ha den rakt i som en typ av garnering. Vad jag förstår är denna drink lätt att experimentera med när det kommer till frukten som används och smaksättningen.

Drinkarna

Jag valde att använda bourbon i mina WOF eftersom jag tror att det kommer fungera mycket bra med frukten, jag gillar rågwhiskeyn bättre med ingredeienser som har mer karaktäristiska smaker och eftersom jag helt enkelt var mer sugen på bourbon än rågwhiskey idag. Skulle tro att båda fungerar väldigt bra och att man ska testa sig fram för vilket man gillar.

Whiskey Old-Fashioned

  • 1 sockerbit
  • 3 stänk Angostura bitter
  • 9 cl bourbon/rågwhiskey
Muddla socker och bitter i ett old-fashionedglas. Lägg i is och whiskey. Rör om.

Hur är WOF?

Man kan förstå att detta verkligen är en klassiker. Den är lagom söt, lagom bitter och till för den som älskar whiskey. Den är väldigt balanserad och lätt att passa in med andra smaker och det är ju säkert därför som det uppkommit massor med varianter. Med club soda får man en ännu mer läskande WOF än utan. Använd favoritwhiskeyn! Det vinner verkligen drinken på eftersom whiskeyn utgör basen i en WOF.

Produkter jag använde:

Angostura Bitter (741)
Wild Turkey 81 Proof Bourbon (85842)

Whiskey Old-Fashioned (Frukt)

  • 1 sockerbit
  • 3 stänk Angostura bitter
  • 1 maraschinobär
  • 1 halv skiva apelsin
  • 9 cl bourbon/rågwhiskey
Muddla socker, bitter, bär och apelsin  i ett old-fashionedglas. Lägg i is och whiskey. Rör om.

Hur är WOF (Frukt)?

Ja, inte blir man besviken i alla fall. Apelsinen och det söta maraschinobäret smälter perfekt in tillsammans med basingredienserna. Citrus och whiskey är ju bara helt underbart och det är inget undantag här heller. Fruktig, söt och syrlig. Angosturan, apelsinen och Turkeyn lyfter verkligen fram varandra samtidigt som de låter varandra ta plats. Det vill säga att det bästa av det mesta framträder.

Produkter jag använde:

Angostura Bitter (741)
Wild Turkey 81 Proof Bourbon (85842)

Whiskey Old-Fashioned (Persika)

Till mitt förtret fanns det förstås inte persikor i affären. Jag ersatte dessa med nektariner - en helt okej ersättning. I receptet kan man byta ut persikorna till vilken annan söt frukt man vill. Så annans eller aprikos hade varit okej också. Det är viktigt att persikan är mjuk och mogen för att man ska kunna dra nytta av sötman.
  • 3 stänk Angostura bitter
  • 2 persikoklyftor
  • 9 cl bourbon/rågwhiske
Muddla persika och bitter i ett old-fashionedglas. Lägg i is och whiskey. Rör om.

Hur är WOF (persika)?

Absolut inte lika söt som WOF Frukt men är mer fyllig än WOF Original. Nektarinen smakar mycket och eftersom det inte är något socker med i drinken kommer just fruktigheten fram och inte sötman. Det är ett gott tillägg men jag hade kanske velat ha en aprikos eller en riktigt sötslabbig persika i bara för att få fram mer smak. Det är ett roligt och varierande tillägg men det är nog tänkt att frukten ska ge mer sötma och smak eftersom det inte är något socker med i receptet.

Produkter jag använde:

Angostura Bitter (741)
Bulleit Rye (495)





Roligt har det varit!
Här kommer ett klipp från Mad Men där WOF görs på rågwhiskey och med club soda:





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)