Pousse-Café - med grädde

Angel’s Tit
Black-and-White Cocktail
Fifth Avenue



Pousse-Café betyder att drinken är uppdelad i olika lager. Just idag kommer grädden utgöra ett av lagren och recepten är relativt enkla. Ofta används ett speciellt Pousse-Caféglas men det är svårt att få tag på och då får man försöka hitta ett väldigt litet vinglas eller köpa större shotglas. Black-and-White cocktail görs i ett champagneglas.

Drinkarna

Angel’s Tit

Den här drinken kan även kallas the Witch’s tit eller Angel’s tip eller om den är utan bäret - King Alphonse. Av namnet att döma kanske den verkar ny och modern men den är faktiskt snart 100 år gammal.
  • 6 cl Mörk Crème de Cacao
  • 1 matsked vispgrädde
  • 1 maraschinobär
Häll Crème de Cacao i ett Pousse-Caféglas Lägg på den vispade grädden och låt maraschinobäret vila på glaskanten med hjälp av en tandpetare.

Hur är Angel's Tit?

Ja? Choklad, choklad, choklad. Sött, sött, sött. Maraschinobäret "smittar" ner grädden med sin smak och det är väldigt trevligt. Jag är medveten om att mitt glas var lite för litet men det gjorde inte så mycket. Man blir nästan mätt på den här drinken. Jag hade inte väntat mig så "mycket av allt" - fett, smaker och sötma. Det känns som att man får munnen full varenda sipp man tar.

Produkter jag använde:

Bols Crème de Cacao Brown (80796)

Black-and-White Cocktail

  • 4,5 cl Brandy
  • 1,5 cl Mörk Crème de Cacao
  • 9 cl Kallt starkt kaffe
  • 1 tesked vispgrädde
  • Chokladströssel
Häll i brandy, Crème de Cacao och kaffe i ett champagneglas. Vila den vispade grädden på drinken och strössla.

Hur är Black-and-White-Cocktail?

Tack och lov är det beska från kaffet i denna drink. Jag gjorde ett ganska kraftigt kaffe, så det har mycket smak därifrån. Jag gillar också brandyn ihop med lite mer likör. Den har mycket beska och påminner nästan lite om stout eller porter i smakerna men är så klart mycket sötare och inte lika fyllig. Det är en trevlig drink efter en trerätters middag på en finare tillställning. Den är riktigt snygg också med sin lilla, lilla klick grädde toppat med strössel.

Produkter jag använde:

Bols Crème de Cacao Brown (80796)
St-Rémy Authentic VSOP (374)

Fifth Avenue

  • 2,25 cl Ljus Crème de Cacao
  • 2,25 cl Apricot Brandy
  • 2,25 cl grädde
Häll i ovanstående ordning ner ingredienserna i ett Pousse-Caféglas/större shotglas. Använd baksidan på en sked att hälla ner vätskan på.

Hur är Fifth Avenue?

Jag vet inte hur gott det är med all denna grädde i början men jag gillar inte mjölk så värst heller. Den är jättesöt och smakar mycket aprikoslikör och har tydlig smak av choklad. Den är väldigt mättande söt och sliskig. Den är god i smakerna men man tar bara en. Det är som en godispåse. Den smakar roligare än vad den ser ut. Jag hade inte väntat mig att denna drink skulle vara så kraftig. Den passar nog bra som efterrätt.

Produkter jag använde:

Bols Créme de Cacao White (70251)
De Kuyper Apricot Brandy (764)




Pousse-Café är väldigt speciella drinkar. Inte bara utseendemässigt är de noga ihop-kombinerade. De är också väldigt mycket drink i ett väldigt litet glas. De är så kraftfulla och tar väldigt mycket plats. De är värda att testa bara pga smakupplevelsen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)