Gin & X

Gin & Tonic
Gin Buck
Gin Rickey


Alla dessa tre drinkar har gin i grunden. Med tanke på att jag på senare tid börjat dricka GT (Gin & Tonic) är detta ett fegt kliv framåt. Men det ska inte bara handla om GT:n som tur är! Jag har införskaffat ingredienser som jag varken testat "renar" eller blandat i drinkar (vad jag vet i alla fall). Vilka drinkar står då på menyn ikväll?

Drinkarna

Gin & Tonic

  • 6 cl gin
  • 9 cl tonic water
Det roliga med tonic water är att när man belyser den med UV-ljus kommer kininet i tonicen flouresera. Coolt! En riktig discokula den där drinken. Förr var faktiskt tonic water en medicinsk dryck. Den var så bitter, på grund av kininet som var av en högre andel då, att man var tvungen att blanda ut det med gin för att det skulle gå att dricka. Idag används tonic water för dess bittra smak och har mindre andel kinin. Står det Indian Tonic Water på flaskan är det samma sak som Tonic water men det är INTE samma som den tapetklister-färgade Grape Tonic. I den är det tillsatt grapejuice/essens vilket det inte är i den vanliga tonicen.

Serveras i ett highballglas.

Hur är Gin & Tonic?

Ja, en GT är ju alltid en GT och det känns på ett sätt konstigt att förklara hur något så självklart smakar. Men Gin & Tonic är inte en klassisk sötsliskig drink med lite surt. Det som gör den så populär (tror jag) är dels att det beska kommer fram mycket, men inte på ett otrevligt sätt. GT:n blir på så vis "lite lagom" - inte för söt, inte för besk, inte för stark, inte för sur. Jag har också börjat fundera mycket på det här med smaker och kommit fram till att om man försöker få med alla delar (sött, beskt, surt, salt) blir det oftast mer harmoniskt än när man uteslutit en eller fler. GT:n har, till skillnad från andra drinkar, beska. Och det gör den harmonisk. Sedan är ginens enbärssmak och tonicens kinin som myrra och frankincense i doftvärlden - det är ibland svårt att tänka sig den ena utan den andra när de är så självklara ihop.

Ingredienser jag valde:

Beefeater London Dry Gin (39)

Gin Buck

  • 6 cl gin
  • 9-12 cl ginger ale
  • 1 citronklyfta
Ginger ale får du alltså tag på i en vanlig mataffär. Det står bland läsk och drinkmixar. Kläm ur citronklyftan.

Serveras i ett highballglas.

Hur är Gin Buck?

Förvånansvärd god. Jag tycker dock att den kunde ha smakat mer av ginger ale. Den är söt men mer balanserad om man jämför med GT:n. Det sura, beska och söta känns mer som en enda smak. Citronsmaken kommer fram mycket men det smakar inte surt. Det smakar söt citrus. Det är absolut en ny favorit för mig som jag kommer föredra framför en GT.

Ingredienser jag valde:

Beefeater London Dry Gin (39)

Gin Rickey

  • 2 cl lime juice
  • 6 cl gin
  • 9-12 cl club soda
Så exakt vad är det egentligen för skillnad mellan vanligt kolsyrat vatten och club soda? Måste man använda club soda? - Club soda har en helt annan salthalt än vad t.ex loka och ramlösa har, som då är mineralvatten och är dessutom hårdare kolsyrat. Så, ja, man "måste" använda club soda om man vill ge drinken lite mer rättvisa. Tyvärr är det supersvårt att få tag på club soda idag, så jag fick nöja mig med soda vatten som även det inte var jättelätt att få tag på. Jag hittade det dock på Coop. Limejuicen är pressad direkt från frukten.

Serveras i ett highballglas.

Hur är Gin Rickey?

Jag är så glad över att jag envisades med att införskaffa sodavatten och inte körde med mineralvatten. Hade jag gjort det hade det faktiskt blivit en annan drink. Det som gör att den här sticker ut bland de andra tre är saltsmaken, det mineraliga. Den blir inte lika söt som de andra tre utan smakar mer kalkhaltigt. Väldigt god. På ett sätt mer svalkande men ändå inte. Den får mig att tänka på hur det luktar på Kreta.

Ingredienser jag valde:

Beefeater London Dry Gin (39)





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)