Sprit & Ale

Starksprit och ale

Boilermaker
Pernod & Cider
Dog's Nose


Denna gång kommer drinkar som innehåller både ale (eller vilken annan öl som helst om man nu vill) tillsammans med en spritdryck presenteras. Nästa gång jag gör drinkar lovar jag att de inte ska innehålla öl. Nu måste jag faktiskt kliva ur min trygghetszon!

De förra tre drinkarna hade som ni säkert minns stouten gemensamt. Dessa tre har inte någon sådan specifik gemensam nämnare och därför kommer jag skippa den långa utläggningen om dess historia i detta inlägg. Ingredienserna kommer så klart bli beskrivna och recepten hittar ni längst ner!

Några av ingredienserna blev över från förra gången och en del av dessa tyckte jag passade bra i dagens provning och då fick de helt enkelt hänga med denna gång också.

Drinkarna

Då var det dags! Efter fem vita dagar!

Alla dessa drinkar är helt olika. I förra inlägget så följer de samma röda tråd rent smakmässigt men det gör inte dessa tre.

Boilermaker


  • 33 cl öl
  • 6 cl whiskey

Den är kanske ni känner igen? - Japp, den kallas även Ubåten här i Sverige. Men innan ni går och inhandlar en Mariestads och en Jack Daniel's och sätter punkt, tänk på hur mycket den här enkla drinken går att variera och vilka olika skepnader den kan få (ja, nu kommer ölaren i mig fram igen)! En lite rökigare whiskey ihop med en rauchbier (rököl) eller mixa helt skilda smaker i ölen och whiskeyn. Jag använder en amber ale och en blended whiskey. Det blir en ganska mjuk Boilermaker.

Whiskeyn serveras i ett shotglas som sänks ner i ölglaset med öl. Eller som ja som helt enkelt får hälla i whiskeyn i ölglaset eftersom shotglasen jag har är för små.

Hur är Boilermaker?

Min Boilermaker blev förvånatsvärd god! Mycket whiskeysmak men det gick absolut ner med tanke på min inställning till whiskey. Hand i hand med en boilermaker kan jag absolut ta steget in i whiskeyvärlden. Den blev balanserad, mild och rund. För whiskeydrickaren? - Ja! För whiskeyhataren? - Ja!
Det är nästan så jag känner att Boilermakern förtjänar ett eget inlägg framöver med olika öler (förlåt, ale, så klart) och whiskey! Den är helt fantastisk. Så trashig, så elegant, så allt man vill att den ska vara. Alla borde ha sin egen Boilermaker!

Ingredienser jag valde:

Red Kite (1683)
Bushmills (410)

Pernod & Cider


  • 6 cl Pernod
  • 33 cl cider

Blandas direkt i ett aleglas.

Hur är Pernod & Cider?

Hehehe. Pernoden är helt gul när jag häller i den och jag tänker att den inte hör hemma i ett glas på fot överhuvud taget. Det här är drinken för festprissen. Tydlig lakritssmak och gul färg. Den här passar bra ihop med bultande discomusik på krogen klockan 00.00. Tur att min cider var den torra varianten, annars blir den lätt sliskig, om man inte gillar de söta smakerna. Jag rekommenderar äpplecider utan annan smak för att den inte ska förvandlas till en diskokula. Med hallon i? - Tja, kanske.

Ingredienser jag valde:

Kiviks Ekologisk Äppelcider (1814)
Pernod (626)

Dog's Nose


  • 33 cl stout
  • 10 ml farinsocker (2 teskedar)
  • 6 cl gin

Värm stouten 1 minut i mikron i ett glas. Blanda ner farinsocker och gin. Blanda försiktigt. Garnera gärna med färskriven muskotnöt.

Hur är Dog's Nose?

Detta är en vinterdryck, det känner man direkt. Den är varm och mysig med en rund smak. Det är en yllekofta som inte sticks. Med något mildare stout kommer enbären från ginen fram mer. Var försiktig med sockret som sagt - det är lätt att den blir för söt. Man kan testa med halva mängden lönnsirap istället för farinsocker.
Hej då varm choklad mitt i vintern! Hädan efter blir det en Dog's Nose för min del!

Ingredienser jag valde:

Folkes Tjocke Stout (30117)
Beefeater Lodon Dry Gin (39)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)