B/W Russian och Mudslide


Mudslide
Black Russian
White Russian



Jag har märkt att Systembolaget är fattigt på de ingredienser jag behöver för att kunna göra vissa drinkar. Igår blev jag besviken gång på gång för jag märkte att Systemet inte kunde erbjuda mig det jag var på jakt efter. Jaha, det blir väl till att börja beställa hem helt enkelt. Därav blev min drinkkväll förflyttad en dag framåt eftersom jag inte hann planera om kvällen innan stängningsdags.

Jag sitter just nu och sneglar tillbaka på mitt förra inlägg och får redan nostalgikänslor från Gin & Rickey - ja, jag har nog blivit kär. Jag hörde på Fråga vad du vill i P3 där bartendern Erik Åreng intervjuades med frågor från lyssnarna. Han sa att GT:n är Sveriges nationaldrink och jag kan inget annat än att hålla med. En GT är alltid en GT. Så är det bara.

Nog om detta! Kahlúa och vodka är basen i dessa drinkar:

Drinkarna

Mudslide


  • 6 cl vodka
  • 3 cl Kahlúa
  • 3 cl Baileys Irish Cream
Skakas och serveras i ett rocksglas eller, som i mitt fall, ett spritglas.

Hur är Mudsilde?

När jag smakar på den här undrar jag hur jäkla sött är inte Baileys egentligen? (Ja, jag har druckit det rent. Det var en retorisk fråga). Man känner både på lukten och smaken att det är Baileys i. Kahlúan som ju kommer med en viss beska från kaffesmaken väger upp det söta ifrån Baileysen. Smaken är godare än lukten och det hade gjort så mycket om den var något mindre söt men det kan så klart vara svårt eftersom sötman kommer från likörerna. Kanske att man kan använda en större andel vodka. Det är absolut en fin drink som man bara dricker en av och då gärna med något tillbehör. Kanske en brödig variant av bakelse eller något kexigt. Den bör vara kyld. I alla fall för min del, annars blir den för sliskig.

Produkter jag valde:

Bols Vodka (29)
Kahlúa (767)
Baileys Original Irish Cream (765)

Black Russian


  • 6 cl vodka
  • 3 cl Kahlúa
Rörs ihop och serveras i ett rocksglas.

Hur är Black Russian?

Av dessa tre drinkar gillar jag Black Russian bäst. Men jag var den där ungen som aldrig gillade mjölk och grädde är något jag började äta när jag kom upp i tonåren. Innan dess var det något jag avstod ifrån. Jag hade förväntningar om att den skulle få mer smak av alkohol. Det har den förstås eftersom det är en stark drink men långt ifrån det där stickande som man lätt kan få av ren sprit i drinkar man blandar hemma. God till en kaffedessert och vacker färg.

Produkter jag valde:

Bols Vodka (29)
Kahlúa (767)

White Russian


White Russian är en Black Russian med grädde, det är den enda skillnaden. Den blir självklart mildare och gräddare än den svarta.
  • 6 cl vodka
  • 3 cl Kahlúa
  • 3 cl grädde
Skakas och serveras i ett rocksglas eller ett spritglas.

Hur är White Russian?

Jag tycker att smaken från alkohol genast kommer fram mycket mer när det plötsligt var grädde med i drinken. Varför vet jag inte. Den svarta blev mer rund än den vita men den svarta kändes som en drink man tog mycket mindre sippar ifrån. Gillar man grädde är ju denna helt fantastisk och den ÄR god. Jag gillar den mer än mudsliden eftersom den inte är lika söt (jag och söta saker, ni vet...) men den svarta vinner med hästlängder på grund av den tydliga kaffesmaken. Men det är väl så det är uppdelat här i världen. En del dricker en slät kopp medan resten vill ha mjölk.

Produkter jag valde:

Bols Vodka (29)
Kahlúa (767)

För några år sedan blev jag serverad en WR på en hemmafest. Jag var inte ett dugg intresserad av alkohol på den tiden men tog tacksamt emot drinken. Den var god! Jag undrade vad det var jag drack och fick till svar att det var en White Russian. Hur gör man en sådan? Jag måste ha receptet. Och drinkblandaren satte sig ner och skrev ner sitt tillvägagångssätt åt mig på ett papper. Jag lyckades leta upp detta papper idag. Så här kommer hela receptet på min första White Russian jag någonsin drack:


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)