Milanese Drinks (Campari) 1

Americano
Valentino
Valentino (vodka)



Efter en tids uppehåll är jag nu tillbaka! Det är så tråkigt att läsa om ursäker till ett uppehåll så jag skiter i det. Jag går rakt på istället!

Jag tänker nu ge mig på Milanese drinkarna. Det är drinkar med Campari som ingrediens, vilket jag inte druckit (vad jag vet?). Av någon anledning får jag för mig att man antingen gillar campari eller så är man jäkligt trött på det. Jag vet inte vilken grupp jag tillhör ännu men det återstår att se!

Drinkarna

Americano

  • 4,5 cl Campari
  • 4,5 cl söt vermouth
  • 6 cl club soda
Serveras i ett highballglas.

Hur är Americano?

Det märks att det är mycket malört i, så gillar man det gillar man även Americano. Den är besk men ändå söt eftersom beskan kommer från de alla ingående ingredienserna blir den så klart påtaglig. Den doftar sötare än vad den är. Känns väldigt "vuxen" i smakerna, inte för att jag själv är något barn, men som att generationen före mig drack denna typ av drinkar och bara älskade dem. Inte överförtjust men jag tror att jag också behöver vänja mig lite eftersom jag var inställd på något helt annat.

Produkter jag använde:

Campari Bitter (714)
Martini Rosso (8680)

Valentino

  • 2 cl gin
  • 1,5 cl Campari
  • 1,5 cl söt vermouth
Serveras i ett cocktailglas.

Hur är Valentino?

Valentino är kryddig och inte lika sliskigt söt som jag tänkte att den skulle vara. Doften är svag men Valentiono tar igen det med sin skarpa smak. Spritig och kryddig. Värmer gott men jag hade andå velat ha lite mer vaniljtoner i och att både Camparin och Martinin fått lite mer plats.

Produkter jag använde:

Campari Bitter (714)
Martini Rosso (8680)
Beefeater London Dry Gin (39)

Valentino (vodka)

  • 6 cl vodka
  • 1,5 cl Campari
  • 1,5 söt vermouth
Serveras i ett cocktailglas.

Hur är Valentino (vodka)?

Detta är ju samma drink bara att man använt vodka istället för gin. Den är på samma sätt lite vag i doften men mer kryddig i smaken. Eftersom det är vodka och inte gin blir den inte lika kryddig som originalet men inte mesig. Jag tyckte bättre om den ursprungliga men de är ändå mycket lika varandra. Jag har svårt att se att man bara skulle tycka om en av dem men inte den andra. Samma sak här hade jag velat ha lite mer sötma. God eftersmak på båda två och är en perfekt välkomstdrink!

Produkter jag använde:

Campari Bitter (714)
Martini Rosso (8680)
Bols Vodka (29)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)