Highballs med Blended whiskey

Jack & Coke
Presbyterian
Rye & Ginger
Seven & Seven


Simpla, billiga drinkar med blended whiskey och olika läsk eller dylikt.

Drinkarna


Jack & Coke

  • 6 cl Jack Daniel’s Tennessee whiskey
  • 9 cl Coca-Cola

Servera i ett highballglas.

Hur är Jack & Coke?

Huu.... så söt. Jag förstår ju varför man gör denna blandning. Det är Coca-Cola i drinkvärlden är lite som att ha ketchup i matvärlden. Det är gott, funkar till mycket och gillar man det inte från början kan man använda det för att dälja smaken så pass mycket att man gillar det. Väldigt ocharmig drink men som går att dricka. För mycket åt något håll gör att drinken förlorar balansen. Det här är den perfekta blandningen eftersom man känner smaken från både Jack och Coke, Citronklyftan får flyta på isen för min del.

Produkter jag använde:

Jack Daniel’s Tennessee whiskey (585)

Presbyterian

  • 6 cl rågwhiskey
  • 4,5 cl club soda
  • 4,5 cl ginger ale

Servera i ett highballglas.

Hur är Presbyterian?

Mm. Ganska god och mild men ändå med en del smak. Ingen smak tar över med rågwhiskeyn smakar en hel del och den kan ju vara lite speciell om man inte har druckit den innan. Jag tycker det är en bra balans mellan rågwhiskeyn, sötman och sältan. Ginger ale och rågwhiskey är en ny och spännande kombo för min del. Drinken passar svala, fuktiga sommarkvällar.

Produkter jag använde:

Bulleit Rye (495)

Rye & Ginger

  • 6 cl rågwhiskey
  • 9 cl ginger ale

Servera i ett highballglas.

Hur är Rye & Ginger?

Till skillnad från Presbyterian så är det mer ginger ale i. Den blir då mer söt och man känner inte whiskeyn lika mycket. Den är god men jag gillar faktiskt Presbyterian bättre på grund av att det är mindre sötma och mer sälta i. Jag gillar och doften av citron samtidigt när man tar en klunk. Det saknar jag i Rya & Ginger. Men det är absolut en god drink och ett mycket bättre alternativ till de vanliga groggarna (Jack & Coke inkluderad)!

Produkter jag använde:

Bulleit Rye (495)

Seven & Seven

  • 6 cl Seagram’s Seven-Crown whiskey
  • 9 cl 7UP

Servera i ett highballglas.

Hur är Seven & Seven?

För denna drink fick jag byta ut Seven-Crown till en annan whiskey som Seagram producerar eftersom Seven-Crown inte gick att beställa. Synd eftersom poängen med namnet går förlorad.

Väldigt söt men också helt okej för sitt pris och sin tid att tillverka! Här kommer 7UPsens citron och lime smak fram samtidigt som jag tycker den framhäver Seagramen bra. De kompletterar varandra mycket bättre än till exempel Jack & Coke - de kändes bra ihopblandade. Den är mjuk och söt men har också en viss syrlighet. Vacker färg då den påminner om en saison eller veteöl.

Produkter jag använde:

Seagram’s VO (507)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)