Highballs: Scotch med vatten & Mamie Taylor

Mamie Taylor
Scotch & Soda
Scotch & Water


Idag görs drinkarna görs på scotch. Jag använde en single malt som stod i skåpet och som är köpt på flygplatsen Schipol, Amsterdam. Vilken annan scotch som helst funkar.

Drinkarna

Jämfört med förra provningen är denna mycket godare! Kan ju så klart ha med att göra vilken whikey man gillar. Jag gillar single malt.

Mamie Taylor


  • 1 citronklyfta
  • 6 cl scotch
  • 9 cl ginger ale

Pressa ur citronen i ett highballglas och lägg i klyftan tillsammans med resten av ingredienserna och rör om.

Hur är Mamie Taylor?

Till skillnad från de andra två har Mamie Taylor söta ingredienser vilket gör den lite annorlunda från de andra två. Ginger ale är så gott och jag skulle kunna dricka det istället för vatten. Den är syrligt söt med ingefära och scotch. Helt underbar kombo men klår tyvärr inte en Gin Buck (jag älskar gin).

Produkter jag använde:

Bowmore Single malt Black Rock

Scotch & Soda


  • 6 cl scotch
  • 9 cl sodavatten

Servera i ett highballglas.

Hur är Scotch and Soda?

TJag serverade Scotch & Soda med en citrontwist vilket gjorde att lukten från den gjorde drinken mer fräsch och friskt. Club Soda är ju lite speciellt eftersom det smakar mycket mineral. Ibland är det otroligt gott som drinkingrediens och ibland fallerar det totalt. Scotch är MYCKET bättre ihop med Club Soda än vad bourbon är.

Produkter jag använde:

Bowmore Single malt Black Rock

Scotch and Water


  • 6 cl scotch
  • 9 cl vatten

Servera i ett highballglas.

Hur är Scotch and Water?

God, kall och friskt. Lätt att göra eftersom det enda man behöver är scotch, is och vatten. Bra alternativ om man är sugen på whiskey men vill ha något svalkande och mer lättdrucket på t ex en sommarkväll. Använd produkter du gillar eftersom drinken blir bäst då. Gillar man scotch borde man testa Scotch and Water - även om man tycker att man "slösar på spriten". Drinken lyfter fram smaken - inte förminskar dem.

Produkter jag använde:

Bowmore Single malt Black Rock

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)