Red Snapper & Bloody M Martini (Snapper)

Bloody Mary Martini
Red Snapper


Två till Snappers står på tur och förhoppningsvis är de lättare att dricka än tjockisarna förra gången.

Drinkarna

Tomatvatten gör man genom att puréa tomat som mat sedan låter rinna av. Det avrunna vatten samlar man och använder i drinken.

Bloody Mary Martini

  • 4,5 cl vodka med pepparsmak
  • 3 cl vodka
  • 6 cl tomatvatten
  • 1 knivsnudd sellerifrön
Garnera med citron efter skak och upphäll i ett cocktailglas.

Hur är Bloody Mary Martini?

Bloody Mary Martini har en helt annan elegans än en vanlig Bloody Mary. Den är tunnare i konsistensen och känns mer som en cocktail än en soppa på glas. Tomaterna jag använde var av det mer smakrika och söta slaget. De hade fått mogna långsamt i solen och hade därför en djupröd färg. Jag tycker absolut att man ska välja tomat efter kvalité och det man tycker om eftersom det kommer slå igenom i drinken. De vanliga stora tomaterna har mindre smak och är mindre söta - gillar man det så använd dem men det är större chans att gilla drinken om man använder söta sorter.
Bloody Mary Martini är örtigare och grön i smaken än Red Snapper. Det kan säkert bero på pepparvodkan men jag tror också att färska tomater gör stor skillnad än tomatjuice.
Helt okej drink för en som inte gillar tomat.

Produkter jag valde:

Absolut Peppar (80237)
Bols Vodka (29)

Red Snapper

Som sagt i förra inlägget kan Red Snapper jämföras med Bloody Mary så de en gång i tiden var samma drink och gjordes för första gången någon gång under 20-talet.
  • 4,5 cl tomatjuice
  • 4,5 cl vodka
  • 2 stänk Worcestershiresås
  • 2 stänk citronsaft
  • salt
  • cayennepeppar
Serveras i ett cocktailglas efter skakning.

Hur är Red Snapper?

I jämförelse med drinkarna förra veckan slåt Red Snapper dessa med hästlängder. Den är inte avskyvärd utan jag kan ta ett par smuttar på den utan med en grimas vända bort ansiktet från den. Allt det avskyvärda från de förra drinkarna är borta. Jag skippade saltet helt och hållet den här gången på grund av erfarenhet från förra gången och för jag tror att Worcestershiresåsen kommer med en hel del sälta. Jag lät också cayennepepparn ta över lite grand för att få till en lite starkare variant. Citronsaftn gör sig bra i drinken. Red Snapper är söt, mustig och stark. En riktigt röd heting bland drinkarna och som har en mer ödmjuk framtoning än vad man först kan tro. Den är värd att testa och gillar man den inte är inte Bloody-drinkarna något att lägga energi på.

Produkter jag valde:

Absolut Peppar (80237)
Bols Vodka (29)



You say tomato
I say no

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)