Puosse-Café - nöt- & kaffelikör

B-52
Blue-eyed Blonde
Frenchkiss Shooter


Botten opp! De är olika i innehåll och färg men alla har någon typ av kaffe-/nöt- eller gräddlikör i sig. B-52 var ganska lätt att göra medan de andra tv, framförallt French-kiss Shooter var lite jobbigare med skikten. Det syns också på bilderna att lagren inte är helt separata.

Drinkarna

French-kiss Shooter fick jag göra om en gång eftersom det i receptet stod att amaretto skulle vara överst. Jag fick med den amaretto jag hade ha i den i botten.

B-52

  • 2 cl Kahlúa
  • 2 cl Baileys Irish Cream
  • 2 cl Grand Marnier
Häll i ovanstående ordning ner ingredienserna i ett Pousse-Caféglas/större shotglas.

Hur är B-52?

Mmmm! Gud vilken god. Den är gräddig, med kaffe men får också en fräschhet med Grand Marniern. Den är söt utan att vara sliskig och inte heller för smakrik som en del likörer kan vara. Detta är den Pousse-Café jag har sett mest och jag tror jag förstår varför. Den är mycket god (alla gillar den) och lättare än de andra att göra.

Produkter jag använde:

Kahlúa (767)
Baileys Original Irish Cream (765)
Grand Marnier Rouge (624)

Blue-eyed Blonde

  • 1,5 cl Frangelico
  • 1,5 cl Crème de Banane
  • 1,5 cl Blå Curacao
Häll i ovanstående ordning ner ingredienserna i ett Pousse-Caféglas/större shotglas.

Hur är Blue-eyed Blonde?

TNjaa... Alltså den Bananlikören är gillar jag inte. Det är en väldigt syntetisk smak av banan. Den tar över ganska mycket dessutom men dock inte så pass att den bara smakar banan. Jag hade velat ha lite mer av både Frangelicon och Curacaon. Det hade varit bättre att de fått ta lite mer plats. Men den är helt okej och jag tycker den är värd att testa - om inte för smaken så för färgen. ;)

Produkter jag använde:

Frangelico (87766)
Bols Crème de Banana (613)
Bols Blue Curacao (612)

Frenchkiss Shooter

  • 1,5 cl Amaretto
  • 1,5 cl Frangelico
  • 1,5 cl Baileys Irish Cream
Häll i ovanstående ordning ner ingredienserna i ett Pousse-Caféglas/större shotglas.

Hur är Frenchkiss Shooter?

Vääääldigt god! Amaretto och Frangelico är två av mina favoritlikörer och tillsammans med Baileysen blir det helt super. Baileys är ju också sött men dess gräddighet balanserar Amaretto och Frangelico väldigt bra. Det är som fika och det är gott och sött. Nötigt, sött och fett. Gott!

Produkter jag använde:

Baileys Original Irish Cream (765)
Frangelico (87766)
Galliano Amaretto (86935)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)