International Coffees 2

French Coffee
German Coffee
Greek coffee No. 1
Greek Coffee No. 2



Mera kaffe! Idag ska vi utforska Europa och de stora resmålen Frankrike, Grekland och Tyskland. Bäst att vi sätter igång direkt!

Drinkarna

French Coffee

  • 6 cl Cognac
  • 12-15 cl hett kaffe
  • Grand Marnier efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är French Coffee?

Jag tycker det är så skönt när drinkarna inte är så himla söta. Speciellt när man jobbar med beska ingredienser som kaffe. Jag har i alla fall fått dessa beska drinkar presenterade för mig helt i obalans. Det har förstört och då har jag bestämt mig för att de inte är något för mig. Grand Marnier påminner lite om Cointreau men inte alls lika söt. French Coffee luktar gott, sött och gräddigt men det är en vuxen och balanserad smak. Den är mindre söt än en Irish men den förlorar inte sin smak från spriten. Mycket bra!

Produkter jag använde:

Grönstedts *** VS (382)
Grand Marnier Rouge (624)

German Coffee

  • 6 cl Jägermeister
  • 12-15 cl hett kaffe
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är German Coffee?

Förra gången gjordes ju New Orleans Coffee. Jag trodde att den här skulle bli mer lik en sådan frän och fräsig men jag blir faktiskt förvånad över hur mycket mer mjuk i smaken den är. Det är som att man har gjort en julig kaffebrygd med lite värmande sprit i för att vedspisen inte räcker till. Anis, anis, anis och för mig är det ren och röd jul. Helt klart en favorit i december lagom till adventshelgerna och kanske till och med julafton.

Produkter jag använde:

Jägermeister (749)

Greek coffee No. 1

  • 6 cl Metaxa
  • 12-15 cl hett kaffe
  • sockerlag efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Greek Coffee No. 1?

Denna är ju mer lik French coffee än den andra grekiska kaffen. Om man jämför är den här mer smaklös än french coffee, mer söt och har således mer en kafferep-smak än det här brända, beska som kommer fram ju mer sprit som finns i och ju mindre socker som finns i. Gott med 7 sorters kakor kan jag tänka mig men lite trist. Gillar man Irish med för mycket socker gillar man nog den här med för mycket socker också.

Produkter jag använde:

Metaxa (86100)

Greek Coffee No. 2

  • 6 cl Ouzo
  • 12-15 cl hett kaffe
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är French Coffee No. 2?

Den här står ju ut mest bland alla dessa. Men det är inte för att den blir något helt unikt. Mer för att den är mer ren i smaken än de andra. Anis, kaffe och sprit. Det är vad den smakar och det räcker gott och väl. Den här trodde jag också skulle bli i stil med absint men icke. Det blir som ett kaffe med anis och något lite starkt. Varmt och gott.

Produkter jag använde:

Ouzo 12 (792)






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)