International Coffees 5

Caribbean Coffee
Jamaican Coffee No. 1
Jamaican Coffee No. 2



Jamaica och Karibien! Femton gastar på död mans kista. Det tycker jag passar lagom till jul! Det kommer vara en del rom, kryddor och vuxensötma i (tror jag), så det kommer inte kännas så exotiskt ändå. Rom finns väl i var och varannan chokladask vid jul, så det blir nog lite juligt ändå. Kaffelikör också. Vad jag vet har det inte varit någon mediahets om den i alla fall. Nu kör vi!

Drinkarna

Caribbean Coffee

  • 6 cl Kryddad rom
  • 12-15 cl varmt kaffe
  • Tia Maria efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Caribbean Coffee?

Ja, det märks att det är kryddat! Den är på ett sätt lite mer söt är JC1 men den har också mycket eftersmak av peppar. Ska jag vara ärligt, och det ska man ju vara, tycker jag att den är snäppet bättre än JC1 bara för att det händer lite mer med den, den har fler smaker som kan väga upp för sötman i både Tia Marian och i själva romen (som i alla fall jag kan tycka är lite sött ibland). Tia Marian märks av genom att drinken blir mer besk och får en bränd kaffesmak - inte på att den blir söt.

Produkter jag använde:

The Kraken (86855)
Tia Maria (715)

Jamaican Coffee No. 1

  • 6 cl Mörk rom
  • 12-15 cl varmt kaffe
  • Tia Maria efter smak
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Jamican Coffee No. 1?

Alltså, detta med Irish Coffee... Varför? Rom är ju mycket godare att ha i än whiskey? Det är mer smak, passar bättre med kaffet och blir godare med det söta. Jamaican Coffee No.1 är ett kaffe som, jag skulle vilja säga, "vanligt". Det är inget som sticker ut med den eller något häfigt. Den är inte överdrivet god men absolut inte äcklig. Den är normalt god och trevlig. Men jag tycker inte man ska underskatta den för det. Den är lite som vanlig choklad - det är alltid gott.

Produkter jag använde:

Plantation Grande Reserve
Tia Maria (715)

Jamaican Coffee No. 2

  • 6 cl Tia Maria
  • 12-15 cl varmt kaffe
Servera i ett Irish Coffeeglas och toppa med vispgrädde.

Hur är Jamican Coffee No. 2?

Den är är sötare än Jamican Coffee No. 1. Den har mer smak av kaffelikören vilket inte är så konstigt. Den är väääldigt lik Mexican Coffee som ju är samma fast med Kahlúa istället för Tia Maria. Den är söt men jag vet inte om den är rikgit lika söt som Mexican Coffee...

Produkter jag använde:

Tia Maria (715)






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)