Squirrel Sours med Whiskey

Irish Squirrel
Maryland Squirrel
Scottish Squirrel
Kentucky Squirrel


Squirre Sours är namnet på den drinkgrupp där Crème de noyau ingår som huvudingrediens. Créme de Noyau är en rosa likör med smak av mandel som jag tyvärr har haft svårt att få tag på. Jag har valt att använda Disaronno, som också har smak av mandel, i mina Squirrel Sours.

Det går även utmärkt att byta ut Crème de Noyau till Amaretto som också smakar mandel (men tyvärr har fel färg) eller andra nötlikörer som t ex Frangelico (hasselnötslikör), valnötslikör etc.

Drinkarna

Irish Squirrel


  • 4,5 cl irish whiskey
  • 2,25 cl crème de noyau
  • 1,5 cl citronjuice

Skaka och servera i ett cocktailglas.

Hur är Irish Squirrel?

Jag tror att det är denna som smakar minst whiskey av alla och det känns inte jättemycket av den när man dricker den. Den är god ändå och smakar mycket mandelkubb och citron! En riktig bakelse.

Produkter jag använde:

Jameson (498)
Disaronno Originale (712)

Maryland Squirrel


  • 4,5 cl rågwhiskey
  • 2,25 cl crème de noyau
  • 1,5 cl citronjuice

Skaka och servera i ett cocktailglas.

Hur är Maryland Squirrel?

Maryland är gjord på rågwhiskey. Rågwhiskey smakar ALLTID i vilken drink det än är. Här är det viktigt att man verkligen gillar rågwhiskey eftersom det kan vara ganska speciellt. Den blir inte lika söt men det är ändå fantastiskt gott. Det smakar lite mer "fullkorn" om man nu kan uttrycka sig så.

Produkter jag använde:

Bulleit Rye (495)
Disaronno Originale (712)

Scottish Squirrel


  • 4,5 cl scotch
  • 2,25 cl crème de noyau
  • 2,25 cl citronjuice

Skaka och servera i ett cocktailglas.

Hur är Scottish Squirrel?

Mmmm! Scotch är ju så himla gott att nästan inte kan gå fel. Men ändock tyger jag att rågwhiskeyn passar in bättre. Scotch gör den mer rökig och jag är inte helt med på noterna om denna rökighet verkligen ska blandas med citron och mandel. Det gör att det nästan är risk för smak av spritighet. Men det är verkligen en god drink! Absolut!

Produkter jag använde:

Bowmore Black Rock
Disaronno Originale (712)

Kentucky Squirrel


  • 4,5 cl bourbon
  • 2,25 cl crème de noyau
  • 1,5 cl citronjuice

Skaka och servera i ett cocktailglas.

Hur är Kentucky Squirrel?

Smaken av bourbon kommer fram en hel del även om jag tycker att det är en ganska mild whiskey. Det är väldigt gott men kanske lite tråkigt man jämför med de andra och om man som jag inte uppskattar bourbon lika mycket som rye eller scotch. Men detta är det perfekta alternativet för den som inte gillar varken rye eller rökighet men som ändå vill ha smak av whiskey.

Produkter jag använde:

Maker's Mark (558)
Disaronno Originale (712)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)