Tropiska drinkar

Fog Cutter
Hurricane
Scorpion


Tropiska dagar är nu komna då sommaren är här! Därför kan det inte bli bättre än med matchande drinkar i tropisk anda! De tropiska drinkarna är (som namnet antyder) med tropiska smaker som mycket frukt och ljuser, sötma och rom.

Drinkarna

I dessa recept används collinsglas. Men eftersom jag har längtat till att äntligen få använda mina hurricaneglas kommer jag använda dessa till mina tropiska drinkar!

Fog Cutter


  • 4,5 cl ljus rom
  • 1,5 cl brandy
  • 1,5 cl gin
  • 6 cl apelsinjuice
  • 1,5 cl citronjuice
  • 1,5 cl orgeat syrup
  • 0,75 cl cream sherry

Skaka allt utom sherryn och häll upp i ett collinsglas. Låt sherryn flyta ovanpå.

Hur är Fog Cutter?

Smakar mycket men inte så fruktigt som jag först tänkte att den skulle göra. Inte heller lika söt. Ginen märks av och anas lite och det är nog den ihop med sherryn som gör att den upplevs som mer vuxen. Snällare på ett sätt om man ska jämför med piña colada men ändå mer vass på ett annat sätt. Värd att prova om man vill ha mer grönt än sött.

Produkter jag använde:

Bacardi Carta Blanca (559)
St-Rémy Authentic VSOP (374)
Beefeater London Dry (39)
Merito Cream (8380)

Hurricane


  • 4,5 cl ljus rom
  • 4,5 cl mörk rom
  • 3 cl apelsinjuice
  • 3 cl citronjuice
  • 6 cl passionfruktjuice
  • 1,5 cl sockerlag
  • grenadine

Skaka och servera i ett hurricaneglas.

Hur är Hurricane?

Den här både ser och smakar mer tropiskt än fog cutter! Romen slår också igenom mer vilket gör att den känns mer tropisk och ihop med grenadinen blir den verkligen exotisk! Mycket god och fräsch. Man kan justrera sötman och smaken med grenadinet. Ta mindre än du tror - det räcker med tre stora droppar till en drink!

Produkter jag använde:

Bacardi Carta Blanca (559)
Plantation Grande Reserve Barbados (10310)
Goslings Black Seal (86985)

Scorpion


  • 6 cl ljus rom
  • 1,5 cl brandy
  • 6 cl apelsinjuice
  • 2,25 cl citronjuice
  • 1,5 cl orgeat syrup
  • 151-proof rom

Skaka allt utrom 151-proof romen och häll upp i ett collinsglas. Låt 151-proof romen flyta ovanpå.

Hur är Scorpion?

Jag gillar Wray & Nephew romen som är riktigt stark. Den är frisk på något sätt. Scorpion är stark och rejäl utan att det går ut över sötman. Den är inte så syrlig utan låter spriterna står för sig och förstärkas med fruktjuicerna.

Produkter jag använde:

Bacardi Carta Blanca (559)
St-Rémy Authentic VSOP (374)
Wray & Nephew White Overproof Rum (86142)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)