Cocktails med ginbas (duos)

Dubonnet Cocktail
Starry Night Cocktail
Alaska
Apple Martini



Åh jag och gin. Jag kommer nog gilla dessa drinkar. :)

Drinkarna

Enkla och goda!

Alaska

  • 4,5 cl gin
  • 1,5 cl gul chartreuse
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Alaska?

Mer smak än vad jag trodde! Den är mycket kryddigare än vad jag förväntade mig och den känns varm. Chartreuse är en apelsinlikör men den är inte så där söt som t ex Cointreau utan har mer smaker som påminner om skalet eller pomeransskal. Väldigt god och härlig. Den smakar bättre än vad den ser ut. Jag gillar den starkt.

Produkter jag använde:

Beefeater London dry gin (39)
Chartreuse Gul (85983)

Apple Martini

Variationerna mellan vad som används i en Apple Martini för att ge äppelsmak är många. T ex finns varianter på applejack, äppelpuré etc.
  • 6 cl gin eller vodka
  • 3 cl green-apple schnapps
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Apple Martini?

Apple Martini är en av de drinkar jag faktiskt beställde på ute några gånger innan jag började med detta projekt. Men det är alltid kul att göra en själv för att se om resultatet blev bättre. Jag känner absolut igen smaken av Apple Pucker. Men jag tror att den har gjorts på vodka (och i ett highballglas av någon anledning?). Med gin blir den inte lika sliskigt söt även om jag tycker att gin passar bättre med annat. Hade jag velat ha en drink på gin hade jag gjort något annat men det betyder inte att Appe Martini är dålig. Färgen ger en clubkänsla och sötman lika så. Den är god och syrlig med mycket smak av (något syntetiskt) grönt äpple!

Produkter jag använde:

Beefeater London Dry gin (39)
De Kuyper Sour Apple Pucker (80725)

Dubonnet Cocktail

  • 4,5 cl Dubonnet Rouge
  • 4,5 cl gin
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Dubonnet Cocktail?

Dubonnet Cocktail påminner lite som Milanesiska drinkarna som innehöll Campari men absolut inte lika starkt. Den är mer åt det söta hållet. Dubonnet kompletterar verkligen ginens smaker. Smakerna smälter ihop och man vet inte vad som kommer ifrån vilken dryck. Den har också en liten touch av mogna hallon. Känns lyxig och romantsik i både smak och färg. Absolut något man dricker när man bjuder hem någon på te klockan två på natten.

Produkter jag använde:

Dubonnet (8350)
Beefeater London Dry gin (39)

Starry Night Cocktail

Båda dessa ingredienser är svåra att få tag i och därför ersatt av liknande produkter.
  • 7,5 cl Van Gogh gin
  • 3 cl Goldschläger cinnamon schnapps
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Starry Night Cocktail?

Jag har varit så taggat på Starry Night eftersom den alltså innehåller bladguld från likören! Den bara luktar helt fantastiskt! Riktigt söt kanel men inte på det där kanelbulliga sättet utan mer som det där nyårs-fin julafton-sättet. Jag skulle kunna dra det så långt att man kan byta ut champagnen vid 12-slaget till Starry Night. Det är mycket gin i men Bols Strike känns tydligt och väl. Om du gillar geggan i kanelbullar - ja, då älskar du Starry Night!

Produkter jag använde:

Beefeater London Dry gin (39)
Bols Gold Strike (7145)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)