Ingefära & Grand Marnier (duos & trios)

Debonair
French Connection
Raspberry Martini
Pacific Rim Martini


Den här provningen har krävts en del förberedelser. Hemmagjord hallonvodka och kristalliserad ingefära tar lite tid att göra. ;)

Drinkarna

Debonair

  • 7,5 cl Oban eller Springbank single-malt scotch
  • 3 cl Original Canton Delicate Ginger liqueur
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Debonair?

Bara jag satte läpparna mot ytan kunde jag känna hur kryddig och smakrik den var. Debonair har verkligen hetta. Ingefäralikören har mycket smak men den tar inte över scotchen. Dessa två ingredienser kompletterar verkligen varandra och gör en väl balanserad drink med mycket smak, sötma, lite syrlighet. Den är verkligen värd det lilla besväret! Ingefäran tar verkligen fram det bästa ur scotchen.

Produkter jag använde:

Oban single-malt scotch (467)
Gingembre Ginger (86859)


French Connection

  • 9 cl cognac
  • 3 cl Grand Marnier
Rör och servera i ett Old-fashionedglas.

Hur är French Connection?

Förutom att den inte har frukt påminner den mycket cobblerserna. Den är söt och fruktig i sig. Också något spritig i smakerna och samtidigt läskande. Cognac och Grand Marnier kan inte gå fel på något sätt. Det är som en Whiskey old Fashion på franska.

Produkter jag använde:

Grönstedts VSOP (381)
Grand Marnier (624)


Raspberry Martini

  • 7,5 cl hemmagjord hallonvodka
  • 1,5 cl Grand Marnier
Skaka och servera i ett cocktailglas.

Hur är Raspberry Martini?

Det smakar hallon och det smakar RIKITGA hallon - inget artificiellt. Den är ganska stark ändå och kanske skulle jag haft en lite mer rundare vodka när jag gjorde hallonvodkan. Den är lite söt och fruktig utan att tappa sin karaktär. Väl värt besväret. Luktar underbart och sticker verkligen ut mängden. Eftersmaken är som en syrlig hallonkaramell.

Produkter jag använde:

Hemmagjord Hallonvodka
Grand Marnier (624)


Hemmagjord Hallonvodka

  • 0,5 l hallon
  • 1,75 l vodka
Häll i en tät flaska och låt dra 3 – 4 veckor. Skaka emellanåt. Sila genom en duk.


Pacific Rim Martini

Pga bristande tillgänglighet har jag inte använt Cantons ingefäralikör. Enligt receptet passar gin bäst.
  • 7,5 cl gin eller vodka
  • 1,5 cl Original Canton Delicate Ginger liqueur
  • Kristalliserad ingefära att garnera med
Skaka och servera i ett cocktailglas. Garnera med en kristalliserad ingefära.

Hur är Pacific Rim Martini?

Jag trodde ju verkligen inget annat än att Pacific Rim Martini skulle vara annat än jättegod när jag såg receptet. Både gin och ingefäralikör är väldigt kryddiga och har de där smakera "med sting i" som ju både ingefära och enbär har. De gifter sig bra och gör drinken häftig, het och vass. Här har vi verkligen något för den som vill piggna till! Kan säga att kristalliserad ingefära inte heller var så dumt.

Produkter jag använde:

Beefeater London Dry gin (39)
Gingembre Ginger (86859)


Kristalliserad Ingefära

  • 0,5 kg Fint skivad ingefära
  • 1 nypa Salt
  • 5 dl Socker
Lägg ingefäran I en kastrull med vatten och låt sjuda I 30 minuter. Spara 0,5 dl av vattnet och låt ingefäran rinna av.
Lägg tillbaka ingefäran ihop med det sparade vattnet, sockret och saltet. Sjud i 30-40 min till temperaturen är ca 105 grader.
Låt ingefäran rinna av. Sirapen som blir kan man spara. Låt ingefäran svalna i 2 timmar.
Bada skivorna i socker och låt dem vila över natten. Förvara svalt och mörkt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)