Duos med cognac/brandybas

Burnished Gold
Tremblement de Terre (Earthquake)



Drinkarna

Enkla men lyxiga.

Burnished Gold

  • 6 cl Brandy
  • 1,5 cl Frangelico
Rör och servera i ett cocktailglas eller ett Old-fashionedglas.

Hur är Burnished Gold?

Burnished Gold är nötig och söt men har kvar sin goda smak från brandyn. Den är inte för mycket men har karaktär. Jag förstår varför man vill ha denna drink i ett Old-fashionedglas - man känner brandyn mycket väl. Men jag föredrar ett cocktailglas eftersom jag gillar dem bättre. Sötman går bra ihop med ett sådant glas.
En elegant och lyxig drink.

Produkter jag använde:

St-Rémy Authentic VSOP (374)
Frangelico (87766)

Tremblement de Terre (Earthquake)

Eftersom det är lagligt med absint i Sverige använder jag äkta absint och inte något substitut.
  • 7,5 cl cognac
  • 0,75 cl absintsubstitut
Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Tremblement de Terre?

Absint är ju väldigt speciellt och eftersom drinken inte innehåller någon sötma i övrigt smakar den mycket alkohol ihop med kraftig smak från både absint och cognac. Det är inte mycket absint jämförelse med hur förhållandet spritbas-likör brukar se ut men den tar sin plats ändå. Visst känner man absint men man känner att det är cognac också.

Produkter jag använde:

Grönstedts VSOP (381)
Harlequin (84181)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)