Chokladiga cocktails (duos)

Chocolate Martini
Planters Cocktail
Irish Peach Cream



Drinkarna

Chocolate Martini


  • 6 cl vodka
  • 4,5 cl vit crème de cacao

Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Chocolate Martini?

Detta är verkligen en riktigt elegant chokladbomb som varken blir för söt eller för besk. Det är gott med vodka till söta likörer tycker jag, speciellt om mängden vodka är mer än likören. Som ni ser har jag rimmat (svenskt?) kanten med kakao och klämt dit en Droste med vit + mjölkchoklad. I originalreceptet står det Hersey's Hug. Det är mycket möjligt att den ska ligga i glaset med tanke på formen. Men jag klämde dit mitt substitut på kanten istället vilket kändes mer somrigt. Riktigt god för oss som älskar choklad!

Produkter jag använde:

Bols Vodka (29)
Bols Crème de Cacao White (70251)

Irish Peach Cream

I denna drink har jag bytt ut vodka med persikosmak till en vodka med apelsinsmak pga av att jag inte hittade en vodka med persika.

  • 6 cl Baileys Irish cream
  • 6 cl vodka med persikosmak

Skaka och servera i ett rocksglas.

Hur är Irish Peach Cream?

I denna drink är det alltså vodka smaksatt med apelsin istället för persika. Jag tycker drinken inte blir för mycket söt eller för spretig. Den är tjock och krämig. Apelsinen lättar upp stämnigen i glaset med sin friska smak. Mild i smaken, kanske på grund av den vodkan jag valde. Det är mycket möjligt att man skulle haft i en med mer smak.

Produkter jag använde:

Baileys Irish Cream (765)
Stoli Ohranj (87343)

Planters Cocktail

Här är alla ingredienser utbytta till något enklare pga bristande tillgänglighet.

  • 6 cl Captain Morgan’s private stock rum
  • 1,5 cl Godiva chocolate liqueur

Rör och servera i ett cocktailglas.

Hur är Planters Cocktail?

Den här får mig att tänka lite på den där chokladen som fanns med chilli i. Inte för att Planters Cocktail på något sätt bränner i halsen utan mer just kryddigheten ihop med chokladsmaken. Den är inte för söt eftersom det inte är så mycket likör i. Den är mustig och god. Kan kännas något vintrig, varm och mysig jämför med sina kamrater.

Produkter jag använde:

The Kraken (86855)
Bols Crème de Cacao Brown (80796)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)