Gudfadern & hans släktingar (Duos & Trios)

Goddaughter
Godfather
Godmother
Godson


Äntligen är det dags för Gudfadern och hela hans släkt att bli inbjudna till mitt hem en dag som denna! Temat framöver kommer vara duos & trios dvs drinkar med endast två eller tre ingredienser. Enkeln, roligt och gott!

Drinkarna

Gudsläktingarna baseras på amaretto (vilket antagligen kan ersättas av t ex Disaronno) och vodka/scotch med eller utan grädde!

Goddaughter (Guddotter)


  • 6 cl vodka
  • 3 cl amaretto
  • 3 cl grädde

Skaka och servera i ett old-fashionglas.

Hur är Goddaughter?

Mild och god, gräddig och len. Tydlig smak av amaretto (mandelkubb), söttma och grädde. Den är väldigt god och inte alls spritig.

Produkter jag använde:

Bols Vodka (29)
Galliano Amaretto (71121)

Godfather (Gudfader)


  • 6 cl scotch
  • 3 cl amaretto

Rör och servera i ett old-fashionglas.

Hur är Godfather?

Scotch har, till skillnad från vodka, en helt annan roll i drinkar än vad vodka har. Jag kan tycka att det ibland slår helt fel. Gudfadern är desto bättre en drink där scotch slår helt rätt. Sötman och nötigheten blandar sig väl med den rökiga, ekiga smaken från scotchen. Jag förstår verkligen varför denna drink ens finns. För den sötsugne whiskeyälskaren!

Produkter jag använde:

Bowmore Black Rock
Galliano Amaretto (71121)

Godmother (Gudmoder)


  • 6 cl vodka
  • 3 cl amaretto

Rör och servera i ett old-fashionglas.

Hur är Godmother?

Gudmodern är söt och skarp utan att vara spritig. Den är väldigt fika-aktig men det räcker med en - den blir lätt för mycket. Helt klart värd att prova för den som gillar bakelser ;)

Produkter jag använde:

Bols Vodka (29)
Galliano Amaretto (71121)

Godson (Gudson)


  • 6 cl scotch
  • 3 cl amaretto
  • 3 cl light grädde (ca 18-30%-ig)

Skaka och servera i ett old-fashionglas.

Hur är Godson?

Gudsonen är, tyvärr den tråkigaste av alla dessa. Den drar ner både sötman och rökigheten. Men, den kan faktiskt vara en ganska trevlig och svalkande drink. Den är ändå mjuk, söt och har en del smak (om än inte lika rolig som gudfadern.

Produkter jag använde:

Bowmore Black Rock
Galliano Amaretto (71121)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)