Frozen Daiquiri

Frozen Daiquiri
Frozen Banana Daiquiri
Hemingway Daiquiri



Frozen på drinkspråk är som Slush på högstadie-språk. Ni vet de där blå isdrinkarna som gick att köpa i den sunkiga kiosken på hörnet. Daiquiri är en ganska känd drink som jag antar att många har hört talas om. Som med alla de där vanliga drinkarna finns det hur många varianter som helst på men det man ska ha i huvudet är lime och rom. Idag alltså FROZEN.

Drinkarna

Se till att ha mycket is i frysen (som alltid men lite extra) och något att krossa isen med.

Frozen Daiquiri

  • 6 cl ljus rom
  • 4,5 cl limejuice
  • 2,25 cl sockerlag
Mixa med is och fyll ett collinsglas. Garnera med limeklyfta.

Hur är Frozen Daiduiri?

Det smakar daiquiri fast med is. Jag gillar en vanlig cocktail bättre men denna är väldigt god ändå. Det smakar väldigt mycket lime och det är jättegott till ljus rom. Sött och surt. Behöver jag ens säga att den är läskande eller syns det tillräckligt väl på bilden?

Produkter jag valde:

Bacardi Carta Blanca (559)

Frozen Banana Daiquiri

  • 6 cl ljus rom
  • 1 skalad banan
  • 3 cl limejuice
Mixa med is och fyll ett collinsglas.

Hur är Frozen Banana Daiduiri?

Frozen Banana Daiquiri blir lite mer som en smoothie Den är mer krämig och smakar banan så klart. Jag tycker bättre om en riktig banan i än att ha bananlikör (som i jellydrinkarna som också var Banana Daiquiri). Smakar mindre citrus och mindre rom. Mildare med mer balans.

Produkter jag valde:

Bacardi Carta Blanca (559)

Hemingway Daiquiri

  • 9 cl ljus rom
  • 4,5 cl limejuice
  • 4,5 cl grapefruktsjuice
  • 3 cl maraschinolikör
Mixa med is och fyll ett collinsglas.

Hur är Hemingway Daiduiri?

Åhh... Vid det här laget lär ni ju veta vad jag kommer tycka om en drink med grape... Och ja, gooood. Mmmm... Den är inte lika sur som en vanlig Daiquiri. Dels beskan med grapen, sötman från maraschinolikören men också att den har mycket mer andel rom i sig än de andra. Det blir mycket smak och en riktigt häftig drink. Lite mer vågad jämfört med de andra och inte minst Banana Daiquri som är en riktig mespropp i jämförelse.

Produkter jag valde:

Luxardo Maraschino (80738)
Bacardi Carta Blanca (559)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)