Varma Drinkar

Café Brûlot
Hot Buttered Rum
Hot Toddy



Hallå! I helgen kommer jag göra varma drinkar och dessa tre kommer vara några som skiljer sig från alla dessa kaffedrinkar på ett eller annan sätt. Det kommer alltså inte vara Irish Coffee denna gång utan lite mer exotiska hetingar.

Drinkarna

Det helt fantastiska i denna saga är så klart att den andra hälften i min familj helt enkelt glömde att köpa gas som man måste ha för att kunna elda en av drinkarna. Jehoo! Not. Så nu får det bli två inlägg efter varandra och ikväll kommer bara två av dessa drinkar vara med oss ikväll. Café Brûlot får vänta tills imorgon.

En sak jag måste påpeka om honung: se till att det är 100% i burken du köper så att du inte kommer hem med något skit som heter "FLYTANDE för matlagning med svensk HONUNG".

Café Brûlot

  • 1 st citron
  • 1 st apelsin
  • 3 cl triple sec
  • 1 cl brandy
  • 1 st kanelstång
  • 4 st nejlikor
  • 35,5 cl varmt, starkt kaffe
Skala apelsinen och citronen så att skalet blir en enda lång spriral. Sätt nejligan i apelsinskalet och lägg citronskalet i en skål. Häll i triple sac, brandy och kanelstången och tänd eld. Håll apelsinskalet ovanför skålen och häll den brinnande vätskan på apelsinskalet ner i skålen. Häll sakta ner kaffet i skålen. Servera t.ex. i en turkisk kaffe kopp och söta men apelsinjuice.
Lätt va?

Produkter jag valde:

De Kuyper Triple Sec (763)
St Rémy (374)

Hot Toddy

  • 3 st nejlikor
  • 1 st kanelstång
  • 1 tsk honung
  • 12-20 cl kokande vatten
  • 6 cl bourbon/scotch/brandy/mörk rom/rågwhiskey
  • nyriven muskot
Lägg i nejlikan, kanelstången och honung i ett Irish Coffeeglas och häll kokande vatten över. Låt dra i 3-4 minuter. Tillsätt spriten och ha på lite muskotnöt. Garnera med citronskal.
Serveras i ett Irish Coffeeglas

Jag valde att använda brandy i min Hot Toddy eftersom jag tycker bäst om det. Välj det du gillar bäst så blir drinken godast. Dock kan rom gå väldigt fint ihop med söta ingredienser - något man kanske vill ha i åtanke.

Hur är Hot Toddy?

Alltså... vilken mysig liten kopp te. Jag vet i alla fall vad jag ska ha för medicin nästa gång jag blir förkyld med feber. Den är vinterbrasig och mjuk. Det finns en sötma i den som jag inte trodde skulle komma fram i och med brandyn men den finns där på ett väldigt behagligt sätt. Gud såååå gott! Det här är en drink jag blir snäll av. Muskot har aldrig varit godare i en drink som denna. Helt klart en kär vän till brasan när snön faller.

Produkter jag valde:

St Rémy (374)

Hot Buttered Rum

  • 1 tsk honung
  • 1 st nejlika
  • 12 cl varm cider/vatten
  • 6 cl mörk rom/smaksatt rom
  • 1 tsk osaltat smör
  • malen kanel
  • 1 st kanelstång
Lägg honung, nejlika och varm cider/vatten i ett Irish Coffeeglas. Tillsätt rom, smör och kanel och rör om men kanelstången. Ha kanelstången som garnering.
Serveras i ett Irish Coffeeglas.

Hur var Hot Buttered Rum?

Jag var först tveksam till att använda äppelcider i drinken och istället köra på vanligt vatten men jag valde cider trots allt och jag kan säga att jag absolut inte ångrar mig. Den är sötare än Hot Toddy därför att det är mer kanel i och för att äppelcider och rom också finns med. Kanel, äpple, honung och rom. Hur mycket mer kärlek kan det bli? Äppelpaj på en kall snöig decemberkväll när man precis kommit in efter en tur ute i mörka skogen. Vad mer behöver jag säga? Raggsockar och en grå för stor tröja? Nä, nu smörar jag bara.

Produkter jag valde

Kiviks Ekologisk Äpplecider (1814)
Plantation Grande Reserve Barbados (10310)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)