Mojito

Mojito
Massa Mojito



Juleps! Ja, det är vad jag ska dricka ett tag framöver. Det skulle vara 4 drinkar idag men tyvärr råkade jag ha sönder ett av mina 3 collinsglas och får därför nöja mig med 2 drinkar idag eftersom alla inte kan vara med på bild.

Juleps är drinkar med mynta. Och Mojito, som jag antar att ni någon gång har hört talas om, är en drink tillhörande familjen Juleps.

Drinkarna

Jag tog det minsta måttet socker och det maxade måttet mynta.

Mojito

  • 4 limeklyftor
  • 2-3 tsk socker
  • 8-10 st myntablad
  • 6 cl ljus rom
  • club soda
Krossa (muddla) limeklyftorna med sockret och myntabladen. Tillsätt rom och skaka. Häll upp i ett collinsglas med krossad is. Toppa med club soda och garnera med en myntakvistar.

Hur är Mojito?

Mojito har mycket smak av myntan och jag var rädd för att dessa skulle bli alldeles för mycket då jag tycker att mynta har en tendens att ta över. Men jag blev väldigt överraskad av Mojiton. Den är grön i smaken utan att bli "murrig", Den är söt och fräsch. Mynta och lime är helt underbart om de får vara i balans med varandra utan att någon av dem tar över. Den är inte sötsliskig i smaken utan god. På sommaren svalkar den men så här på kallare årstider passar den gröna smaken in. Den funkar året runt och är nice både efter maten och innan. Inte konstigt att den är så populär. Jag gillar också att myntan och limen är färsk så att man inte får med det där syntetiga då hade den säkert varit för j*vlig.

Produkter jag valde:

Bacardi Carta Blanca (559)

Massa Mojito

  • 4 citronklyftor
  • 1-2 tsk socker
  • 15-20 st myntablad
  • 7,5 cl Villa Massa Limoncello 
  • club soda
Krossa (muddla) citronklyftorna med sockret och myntabladen. Tillsätt Limoncello och skaka. Häll upp i ett collinsglas med krossad is. Toppa med club soda och garnera med myntakvistar.

Hur är Massa Mojito?

Eftersom det är citron och Villa Massa i denna istället för lime och rom är den mer söt men den får också mer sting i sig än en vanlig Mojito. Den har ju också mer mynta för att väga upp detta. Jag gillade Massa Mojiton lite bättre men det är inte mycket skillnad. Gillar man den ena gillar man också den andra. Föredrar man citron satsar man mer på en MM. Gillar man mer smak - MM. Tycker man om en mer ren drink som lutar mer åt grönt - kör vanlig Mojito.

Produkter jag valde:

Limoncello di Sorrento (86231)
Bacardi Carta Blanca (559)

Nästa vecka blir det fler Juleps!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)