Café Brûlot

Café Brûlot


Ja! Så här kommer den - Café Brûlot. Om man inte förstår tillvägagångssättet kan man kolla filmer på youtube. De är ganska häftiga så jag rekommenderar att kolla även om man inte tänker göra drinken.

När jag skulle få eld på det så krånglade min brännare ihop sig och det är svårt att tända eld på spriten som den är. Jag värmde därför upp spriten tills den började ryka lite grand (jag kände även efter med fingret i skålen) på spisen och drog av plattan. Sedan använde jag en tändare och satte eld på vätskan. Viktigt att man inte är under fläkten eller har ansiktet över skålen! Om man rör om lite eldar det på lite mer än om det står still. Jag hällde vätskan över apelsinskalet kanske 7 gånger men i efterhand skulle jag ha hållt mig till kanske 5 gånger max. Ha kaffemängden förberedd så att den bara är att hälla i direkt.

Info om ingredienser och om andra drinkar i liknande tema hittar du i förra inlägget!

Café Brûlot

  • 1 st citron
  • 1 st apelsin
  • 3 cl triple sec
  • 1 cl brandy
  • 1 st kanelstång
  • 4 st nejlikor
  • 35,5 cl varmt, starkt kaffe

Skala apelsinen och citronen så att skalet blir en enda lång spriral. Sätt nejlikan i apelsinskalet och lägg citronskalet i en skål. Häll i triple sec, brandy och kanelstången och tänd eld. Håll apelsinskalet ovanför skålen och häll den brinnande vätskan på apelsinskalet ner i skålen. Häll sakta ner kaffet i skålen. Servera t.ex. i en turkisk kaffe kopp och söta med apelsinjuice.

Hur är Café Brûlot?

Café Brûlot är känns mer som en kaffedryck än som en drink. Den är kryddig och varm med viss hetta. Alkoholen tar aldrig över smakupplevelsen utan fungerar mer som en smakförstärkare. Kaffet får mycket citrussmak av apelsinen, citronen och triple sec. Med apelsinjuicen blir den mer söt och utan får den mer beska och kryddighet. Kanelen gör kaffet mustigt och kryddigt och brandyn ger den mer hetta och rundar av smakerna.
En väldigt god, spännande och lyxig variant på kaffet. Jag tycker att den passar perfekt som kaffe på maten efter en Anka à l'orange då den verkligen gå i samma tema. Lyxig, citrus med mycket smaker!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)