Shandy, Lager & Lime

Lager & Lime
Shandy



Idag tänkte jag göra en mini-provning på två drinkar i kategorin öl och cider. De är båda mycket enkla att göra och de går att anpassa efter vilken öl man gillar!

Drinkarna

Sötad limejuice finns på en vanlig mataffär bland drinkmixar. Det är en liten glasflaska som brukar heta Rose's Lime Cordinal.

Lager & Lime

Det finns en variant i Storbritannien som heter Lager & Black som görs med svartvinbärsjuice - kanske kan vara något att testa också?
  • 33 cl lager
  • 4,5 cl sötad limecordinal
Serveras i ett ölglas.

Hur är Lager & Lime

Jag tyckte först att receptet påminde en del om när man beställer en Corona med en limeklyfta i (som gör att allt bara smakar lime eftersom Corona inte smakar någonting alls). Nils Oscar har ganska mycket smak och först är det svårt för limecordinalen att slå igenom den för att blir lätt att all limecordinal lägger sig i botten på glaset. Jag rörde försiktigt med en sked och då blev det mer balans i drinken. Kanske hade det varit bättre med en lite mer söt lager men jag tycker inte att det gör så mycket. Limesmaken är god ihop med beskan i ölen men drinken är väldigt mjuk och stillsam. Jag gillar den och den är lite mer spännande än en vanlig lager.

Produkter jag valde:

Nils Oscar God Lager (1305)

Shandy

Shandy är en gammal drink som har hängt med sedan 1880 och hette då Shandy Gaff och gjordes med ginger ale. Att använda läsk med lime och citronsmak är alltså en ny variant på den.
  • 24 cl lemon-lime läsk/ginger ale/ginger beer
  • 24 cl amer ale
Serveras i et ölglas. Jag valde att använda ginger ale - häll i läsken först!

Hur är Shandy?

Shandyn är riktigt god. Den smakar både amber ale och ginger ale som en blandning. Ingen tar över den andra och jag är glad att jag använde ginger ale eftersom jag tror att en lime/citron-läsk hade blivit för sött och inte gift sig med smaken lika bra om en ginger ale gör. Det blir med drink än en öl med smak vilket jag tycker är bra. Har man en ale hemma som man inte är jättesugen på är detta ett bra alternativ. Det är också nice att det inte blir det där jättesöta som drinkar kan bli och att den har mycket smak och mycket beska samtidigt som den går som en kall drink. Knäckigheten + ingefäran är superb. Skitbra om man gillar öl men behöver något mer sött en dag. En drink för ölfantasten helt enkelt!

Produkter jag valde:

Red Kite (1683)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Muddlade drinkar - Caipirinha & Caipiroska

Cobblers - med frukt

Bloody Mary, Caesar, Bull & Bullshot (Snappers)